کشف یک مکانیسم جدید در روند تقسیم سلولی

کشف یک مکانیسم جدید در روند تقسیم سلولی

مادرید- ایرنا- دانشمندان مرکز تنظیم ژنومی بارسلونای اسپانیا کشف کردند یک آنزیم به نام 'توپوایسومراز 2' فعالتر از آنچه که تا به حال در روند جدایی کروموزوم ها در تقسیم سلولی تصور می شده، است.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری افه ، مجله علمی 'زیستشناسی سلولی' امروز درباره این کشف مطلبی نوشت و افزود: این آنزیم اطلاعات بیشتری در مورد مکانیسم هایی که بدن توسط آنها به ترمیم بافت های آسیب دیده یا بازسازی بافت های دیگر نظیر پوست یا مو می پردازد، ارائه می دهد.

به گفته محققان بسیار مهم است که این پروسه در تمام دفعات به خوبی انجام شود، زیرا در غیر این صورت می تواند موجب جهش هایی شود که به بیماری هایی نظیر سرطان ختم می شود.

محققان در آزمایشهای خود کشف کردند آنزیم توپوایسومراز2 ( توپو 2 ) که آنزیمی شناخته شده و اساسی برای جداسازی کروموزوم ها است، مدت بیشتری نسبت به آنچه که تصور می شد، فعالتر است و همچنین مشاهده کردند طول کروموزوم ها در زمان کار این آنزیم مهم است.

'مانوئل مندوزا' رئیس گروه محققان در این رابطه تصریح کرد هنگامی که یک سلول خود را برای تقسیم آماده می کند، دی ان آ (DNA) خود را دو برابر و آن را در جفت های کروموزوم مشابهی که در هم تنیده هستند، فشرده می سازد.

وی ادامه داد: قبل از اینکه سلول به دو قسمت تقسیم شود، ضروری است این جفت ها به درستی از هم باز و جدا شوند زیرا در غیر این صورت، جفت های کروموزم ها در طول مرحله تقسیم سلولی نمی توانند از هم جدا شوند و دی ان آ می تواند کوتاه بماند یا بد تقسیم شود، موردی که موجب مرگ سلولی، جهش های مضر و احتمالا سرطان می شود.

هرچند که نقش توپو 2 در تقسیم مذکور شناخته شده بود اما محققان تاکنون تصور می کردند عملکرد آن سریعتر و مشابه در همه کروموزوم ها است.

در این باره محققان دریافتند در سلول هایی که کروموزوم های آنها بلندتر از معمولی است، توپو 2 برای باز کردن گره ها، نیاز به کمک بیشتری دارد، موردی که باعث می شود زمان بیشتری را فعال باشد.

به گفته محققان، توپو 2 این کمک را از ریزلوله ها که یکی از اجزای چارچوب یاخته و از جنس پروتئین است، می گیرد.


انتهای پیام


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.